virkhimlen

Det har ju gått ett tag nu sen de där små virksporerna slog rot i min hjärna. Sen dess har det virkats flitigt. Det började med den gröna sjalen som fick avbrytas eftersom det fina mjuka garnet, ett entrådigt från Gotlands spinneri, bara var en härva och följaktligen tog slut innan jag var det minsta klar. Nu sitter Kicki i köket och repar upp den, för nåt materialslöseri skall det minsann inte bli, nej, det blir nog en ny av mormorsrutor eller blommor.

Sedan kom ”provlappen”, en sjal med knytband inspirerad av de folkliga hjärtevärmarna. Det var mest bara en förevändning för att få göra av med de slattar av koschenill- och indigofärgat stickgarn som färgads på Sätergläntan och som inte kommit i bruk på flera år. Den fick en svart musselkant och virkade band med tuppor.

Tröstprojektet för hela härvan med det gröna garnet blev inköp av två fina härvor Färgkraftsgarn, som skall bli en stor, trekantig sjal. Jag gör dubbla stolpar i grupper om tre så hela sjalen blir som uppbyggd av små trekanter.

Virkhysterin tar sig uttryck i oavbrutet virkande på alla små gratisstunder i vardagen: fem minuter tidig till föreläsning – virka; på fikapausen i föreläsningen – virka; när jag har somnat i en bok elva gånger – virkpaus. Eller smygvirka på biblioteket, när man egentligen ska vara seriös. Jag håller på att utveckla färdigheten ”läsa och virka samtidigt”, det är alla tiders faktiskt. Det kanske går lite långsammare än vanligt men det handlar ju om att utnyttja tiden. Sen är ju tågresor väldigt bra också. Viljan att virka är så stark så jag har till och med lyckats överkomma min åksjuka, om jag drogar mig med musik samtidigt. Men för säkerhets skull tänker jag inte utmana ödet och öva på att plugga på tåget, nån måtta får det ju vara.

Det här inlägget postades i virkning. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till virkhimlen

  1. Frej skriver:

    Fan vännen det är ju så man vill bo i de där två sista bilderna. Liksom krypa in i ullen som en liten förvirrad fisk & bara hänga där & sprattla lite smått… ja, du vet 🙂
    Kommer skriva mycket bra grejer du!

  2. Tuvaluva skriver:

    Men gud så underbar blogg! Fantastiskt, jag blir nästan lite dregglig och vill börja virka själv! Att just få flyta bort i tankarna med ett hantverk som man kan ta med sig verkar väldigt lockande- så fint att du övervunnit din åksjuka också på kuppen! 🙂

Kommentera

