en skjorta till fadern

 

Det var dags för min käre far att fylla 70 år, då tänkte jag: klart gubben ska ha en linneskjorta! Delvis en ursäkt också för att jag skulle få sätta tänderna (eller nålen, beroende på hur man ser det) i fina skjortlinnet från Sätergläntans butik. Så började arbetet med en klassisk linneskjorta, baserad på grundmönstren i Öberg-Ersmans herrkonstruktioner. Fixade till en okavskärning och gjorde kragen lite rakare. Ytterst bekvämt att slippa konstruera från grunden! Mamma skickade upp en skjorta i smyg (eftersom hela projektet skulle hållas hemligt för den tilltänkte) som jag mätte krag- och manschettvidd på.

För att slippa overlocka sömmar bestämde jag mig för att fälla alla sömmar i skjortan, det gör den också hållbarare för tvätt. Ingen direkt matsch förutom att det var lite krångligt i ärmsömmen.

Ärmen fick ett vanligt sprund med två veck ”ovanför” och ett veck ”nedanför” sprundet. Jag gillar ganska vida ärmar eftersom det ger en lite folklig prägel åt plagget (överraskning där va?). Skjortan fick levereras utan knappar men dessa syddes på kvällstid och nu är hela projektet (tamejfaan) färdigt och rott iland. Bild på den när den är färdig utlovas senare!

Jag har lärt mig en sak, och det är att jag aldrig mer skall (råka! obs!) markera med blyerts på rätsidan av ett vitt tyg. Aj aj. Inte på avigsidan heller för den delen, för det syns igenom. Där blir det bestämt nej.

Det här inlägget postades i modern sömnad. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till en skjorta till fadern

  1. Hoppas pappan är duktig på att använda den exklusiva skjortan.

    • Sömgerning skriver:

      Det hoppas jag med! (och att blyertsen går bort i tvätten. och att alla hans kompisar ser den och beställer av mig så jag slipper bli en fattig en till sommaren!)

Kommentera

