Bröllopsklänningen eller ‘den hysteriska klänningen’

 

När jag var hemma på Påsklovet passade jag på att stöka undan ”det tråkiga” med mitt nya projekt: en klänning jag skall bära på min kusins bröllop om några veckor. (Jag har egentligen inte tid att sy den, men man bär ju på ett visst ansvar att komma i en hemsydd klänning på dylika tillställningar.) Med tråkiga menar jag förstås mönsterkontruktion och toileinprovning, som verkligen inte gör någon människa glad.

Tänkte (och redan här bör man bli fundersam) att jag skulle få det snabbt gjort så jag gjorde en avritning på grundmönster i storlek 38 och förändrade modellen. Toilen satt som bara en riktigt, riktigt dålig klänning skulle sitta. Det var bara att skrota fram de gamla grundmallarna från Sätergläntan med personliga måtten och börja från början, men nu blev det istället perfekt på första försöket. Ja, kanske är de till nytta i alla fall. Hann också klippa ut alla delar, och då är det ju bara det roliga kvar!

Tyget är ganska färgstarkt och jag kan ju skylla på att jag blivit hypnotiserad. Har lyckats sy ihop hela plagget så att det inte gick att vända rätt samt glömt bort att sätta i dragkedjan innan jag sydde ihop sidsömmen. En del svordomar och sprättning, det kan ju vara karaktärsdanande.

Nu till föregående projekt, faderns vita linneskjorta, som härmed kommer redovisas i spektakulärt ostruket tillstånd.

Och så några detaljer:

Då kanske ni frågar er: ”har hon slutat virka?”
Räds icke! Pågående projekt är ett virkat linne med genombrutet mönster som kommer ägnas ett eget inlägg. Senare.

Det här inlägget postades i modern sömnad. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Bröllopsklänningen eller ‘den hysteriska klänningen’

  1. Stilig karl i vit skjorta!
    I min ungdom (15-16 år) fick jag tag i en nätbrynja och virkade två stora vita blommor över tuttarna. Gör om det du! som en liten utmaning till sommaren. ;-D

    • Sömgerning skriver:

      Tack hörrni! 🙂 det var både skoj och lärorikt att sy en ”riktig” skjorta.
      Kicki, det låter helt fantastiskt! Det föreligger viss risk att mitt linne kommer äga en viss utmanande faktor, men förhoppningsvis (ja faktiskt) blir den inte alltför genomskinlig. Men nästa mål är att virka en baddräkt!

  2. Björn skriver:

    Riktigt snygg skjorta!
    gillar spec vecken på ärmen.

Kommentera

