en klänning klar

Jo, klänningen blev klar i god till till bröllopet (utan hjälp av möss och småfåglar, gubevars). På vägen lyckades jag med konststycket att sy ihop hela klänningen så att den inte gick att vränga rätt IGEN.

Livet är dubblerat eftersom tyget är så genomskinligt. Kjolen är en halvcirkelkjol med lite ballongeffekt som åstadkoms av att den vändsytts (och rynkats lite) mot ett foder som är 1 dm kortare. Det är klurigt det där när allt ska vändsys. Det blir lätt bara en ovändbar kanelbulle av alltihop. Som tur är har jag en kombo, Emma, med förmåga till logiskt tänkande, som frälser mig ur alla dylika situationer.

Framtill är det en ”falsk” knappslå med små ärtgröna knappar. Ärtigt! Klänningen stängs med osynlig dragkedja i sidan. Jag sydde ett litet skärp att ha i midjan också, då blev passformen mycket bättre.

Frej var fin och hjälpte mig att fota.

Eftersom jag hade några timmar över när klänningen var klar bestämde jag mig för att snabbvirka en liten matchande handväska, i lagom plånbok-mobil-nycklar-storlek. Konstruktionen är busenkel: två stora mormorsrutor som virkats ihop, och så ett axelband av en rad stolpar. Stängs med pärlemorknapp av bästa sort. Garnet är en bomull/viskosblandning, det blev glansigt och fint men var ett helvete att hantera.

Det här inlägget postades i modern sömnad, virkning. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till en klänning klar

  1. Frej skriver:

    Älskling, du är skitfin!
    Till saken hör förövrigt att jag inte rikitgt hajade vars man läste av fokus på kameran, så det här är väl de två enda som hade lite tendens till skärpa.. svårt det där med andras kameror.

  2. Åsa skriver:

    Du är jättefin Kakan, å jag blev väldigt inspirerad, så jag syr också en klänning, fast jag syr en klänning till det som är tvärtom… eller alltså till en begravning. Men det var så länge sen jag sydde och det är ju jättekul! 🙂 Kram

    • Sömgerning skriver:

      Ja Åsa visst är det som värsta knarket att sy? Man blir galet glad. Fast tråkigt med begravning förståss…Men får man sy är det alltid något gott. Idag har jag sytt ett par brallor, det blir ett litet inlägg om det sen 🙂

  3. Carolina skriver:

    Galet snygg klänning! Helt i min smak. ^_^ Jag har också en ambition att virka kläder (och bikini), appropå ditt linne, men har liksom inte riktigt hittat bra mönster. Tips?

    • Sömgerning skriver:

      Tack så mycket, vad glad jag blir! 🙂 Yll och tyll har rätt mycket bra mönster, både sina egna (som man måste köpa garn till) och vanliga mönster i pärmar, där hittade jag mönstret på linnet och jag har för mig att det fanns bikinimönster där också! Frågan är bara vilket material man skulle använda. Ha det!

  4. Malin skriver:

    Helt fantastiskt galet fint tyg, klänning och Kaka!

  5. Ida skriver:

    Snyggt Kakan!! Och vilka fina bilder Frej! Hoppas man får se klänningen någon gång, jag blev så nyfiken på ryggen och ballongeffekten!

    • Kakan skriver:

      Ja, genom små fotografiska missöden kom inte nederkanten med, det kommer förhoppningsvis fler bilder snart! Och på ryggen också såklart 🙂
      Och tack så mycket för fina orden!

  6. s skriver:

    Tjusigt!

  7. Pinglan skriver:

    Väldigt fin, och dessutom väldigt Kakan!

Kommentera

