en medeltida plånbok

Nu när det känns som att det faktiskt börjar dra ihop sig till medeltidsvecka vaknade den där medeltidspeppen igen. Det resulterade i ett litet impulsslöjdande av en medeltida plånbok. Jag fastnade för länge sedan för en väldigt platt och enkel liten plånbok som finns beskriven i boken Purses in pieces, och som det föll sig hittade jag nu lite lämpligt spilläder (från ett par skor jag sydde i tidernas begynnelse).

Plånboken är väldigt enkel och har tre fack varav mittenfacket blir lite bredare tack vare en mittflärp som sys i. Jag hade inget annat än den här bilden att gå efter, förutom måttangivelsen som sa ”ca 12 x 7 cm”, så jag utgick helt enkelt från bilden och skissade upp modellen så likt det gick.

Sydde ihop delarna med den där gamla rullen färdigvaxad lintråd som fört en tynande tillvaro längst ner i botten på mitt syskrin i flera år.

Det är så otroligt tillfredställande att vara på bra humör när man syr, och se hur alla delar bara smyger ihop nätt och fint i slutet. Inga dragningar, inga bucklor och veck, inget tjafs. Plånboken syddes i två etapper och jag utgick från mitten (botten) för att det skulle finnas marginal för tillfixning i slutet, och jag insåg att det alltid är bra att ta till lite extra på alla typer av flärpar.

Det tog en kväll att sy den och det känns alldeles lagom och himla skönt att påbörja ett projekt som blir klart fort och inte tar två veckor (och innebär en massa förberedelser, toileinprovning, 700 spänn i materialkostnad etc.).

Det mesta jobbet är gjort, men den skall blötas och jämnas till lite,  få en väldigt enkel dekoration samt fettas in innan jag använder den. Efter en snabb testning kunde jag nöjt konstatera att det rymdes en rad högst medivla och nödvändiga saker i den, såsom kontokort, sedlar, fickspegel och diverse kvitton, biljetter etc. (dvs allt som en äkta medeltidsmänniska skulle kånkat runt på).

Framöver kommer jag ta itu med fler smådetaljer till dräkten. Plånboken skall få en egen pung att hänga i, och jag tänker att några andra typer av påsar och pungar av skinn och/eller tyg skall förfärdigas. Och kanske en struthätta. Och en C-uppsats. ( Och kanske en pung till C-uppsatsen?)

Det här inlägget postades i historiskt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till en medeltida plånbok

  1. Frej skriver:

    Ä men den blev ju jättebra gumman, å så särskilt ojämn är den ju inte heller så om du gör sådär å blöter lite å donar så kommer det nog bli finemångis. Lädret får ju lite mer stabilitet också efter ha varit uppblött så orkar du vänta på torkningen tror jag du blir helnöjd sen. Puss, du ä duktig 🙂

    • Sömgerning skriver:

      tack finis! ❤ Jomen jag ska lägga den i blöt nu, det vore ju faktiskt bra om den blev lite stelare så att saker och ting ligger på plats i den. 🙂 Om jag är duktig får den en liten pung med tofsar idag också!

  2. Snyggt!
    /vi som gillar plånböcker 😉

Kommentera

