På gång på berget

Ja nu har jag alltså efter två år vid anrikt universitet äntligen återvänt hem till Sätergläntan. Om jag skulle börja lägga ut texten om hur underbart det är att vara här igen så skulle det här inlägget bli för långt, så jag tänkte ge en liten lägesrapport på slöjdfronten.

Vi (alltså sömnadstreorna) håller på med projektet RESiDANS, där vi gör scenkläder till fem dansare. Föreställningen har sin utgångspunkt i folkmusik och -dans men kommer vara mer ”scenisk” och modern. Vi har fått flippa ut totalt och vi gör en dräkt var till vår egen dansare. I förra veckan var Emilia, min alldeles egna dansare/musiker, här och provade toile till sin klänning. Det var så härligt att faktiskt se första resultatet, och efter ett par veckor av enbart skissande kändes det som ett knyck framåt. Jag kan nog fortfarande inte riktigt förstå att jag faktiskt håller på och gör den här dräkten, det känns så stort och nytt och främmande. Nu består tiden av tygletande och småfixande, tygåtgångsberäkningar och budgetar. Ett alldeles underbart yllemuslin ligger och skvalpar i mina tankar och det kommer att sys och färgas friskt nu ända fram till premiären i november.

Vi hade ett par riktigt bra dagar med tecknings- och inspirationsbombande, ledda av härliga Karin Gustafsson, textilkonstnär. Vi skissade och gjorde kollage ur tidningar och jag för min del njöt också rätt mycket av att sitta i en lektionssal med öppen spis när regnet hällde ner utanför, och simma runt på golvet i en hög av gamla nummer av Vogue och Elle. Med ett limstift och ett A2papper kan man komma långt.

Sedan var som sagt härliga, nyckelharpsspelande Emilia här och under några intensiva timmar gick vi igenom och provade av kostymen, som kommer bestå av en klänning i grunden och lite olika typer av accessoarer till. Sedan tog de inte fullt lika inspirerande mönsterförändringarna vid. Man klipper och klistrar och fixar och donar och mäter tills man är alldeles snurrig. Då kanske man äter lite choklad och fikar i en timme.

Det här inlägget postades i modern sömnad. Bokmärk permalänken.

En kommentar till På gång på berget

Kommentera

